با تجربه ترین شکسته بندی ایران ، با یک قرن تجربه
نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی
نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی

منظور از نقاط ماشه‌ای محل‌ هایی است که که بر اثر عوامل آسیب زایی مانند کشیدگی حاد عضلانی، تمرینات ورزشی شدید و دیسک‌ های مربوط به عضو مدنظر ایجاد شده و بسیار تحریک پذیر و حساس هستند که در ادامه این مقاله به بررسی آنها و روش‌ های مختلف درمانی مانند روش‌ های پزشکی و روش‌ های سنتی به کمک شکسته بند می پردازیم.

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی

منظور از نقاط ماشه‌ای

منظور از نقاط می‌ باشد که در عمق عضله احساس شده و به اندازه یک انگشت ۶۰ بزرگ می‌ باشد و باعث ایجاد انقباض شدید در فیبرهای عضلانی متصل به خود شده که به تشکیل نوار سفتی خواهد انجامید که در عضله قابل احساس است و طی کانونی و تحریک پذیر در نوارهای ماهیچه اسکلتی هستند که به صورت تیله‌ های کوچک یا گره زیر پوست احساس می‌ شوند.

انواع نقاط ماشه‌ای

نقاط ماشه‌ای در دو نوع زیر شناسایی شده است

نقاط ماشه‌ای فعال

 در نقاط ماشه‌ای فعال درد محدود به یک ناحیه نیست مثلاً اگر نقاط ماشه ای روی شانه باشد با فشار آن علاوه بر اینکه در شانه درد احساس می‌ شود در ناحیه قفسه سینه نیز فرد احساس دارد.

نقاط ماشه‌ای غیر فعال

منظور از این نوع این است که هنگام لمس نقطه ماشه‌ای در تنها در همان ناحیه احساس می‌ شود مثلاً اگر گره عضلانی دردناک در همسترینگ باشد و آن را لمس کنید درد فقط در همان ناحیه احساس می‌ شود.

علائم گره عضلانی یا نقاط ماشه‌ای

نقاط ماشه‌ای با علائم خاص زیر تسخیص داده می‌ شوند

  • درد شدید در لمس این نقاط
  • بی‌حسی ضعف یا کاهش دامنه طبیعی حرکت
  • احساس درد ثابت، مبهم و آزار دهنده و اغلب عمیق
  • سرگیجه، گرفتگی سینوس‌ها و حالت تهوع
  • گوش درد سوزش سینه و درد قلب
  • احساس خارش در قسمت مربوطه
  • تسکین موقت درد به کمک ماساژ

 برخی از علل ایجاد گره‌های عضلانی یا نقاط ماشه‌ای

هنوز به طور دقیق علت گره‌های عضلانی و ایجاد آنها مشخص نشده است اما یک نظریه بر این است که نوارها در بافت عضلانی به قدری منقبض می‌ شوند تا جریان خون به بافت محدود شده و در نتیجه سفت و منقبض می‌ گردد. همچنین عوامل زیر ممکن است باعث بروز نقاط ماشه ای گردد

  • آسیب ناشی از زمین خوردن یا ضربه هنگام تولد
  • وضعیت نامناسب مانند نشستن با پاهای ضربدری
  • سالخوردگی و مشکلات مفاصل و پیش حرکتی
  • کمبود ویتامین‌ های مختلف مانند ویتامین سی و ویتامین دی
  • استرس، اضطراب و افسردگی و عدم تحرک و ورزش
  • استفاده بیش از حد از عضلات مانند انجام ورزش وزنه برداری

درمان نقاط ماشه‌ای

برای درمان نقاط ماشه یا همان گره‌های عضلانی بهتر است که به یک شکسته بند ماهر و با تجربه یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا برای کاهش درد و کنترل عود آن که زیر به آنها می‌ پردازیم استفاده کرده و شما را از رنج حاصل از این عارضه رهایی بخشد.

درمان دستی

این روش که با ماساژ درمانی ترکیب می‌ شود واژه‌ای است کلی که برای بسیاری از روش‌ هایی که به نرم کردن بافت، شل کردن عضلات و بهبود گردش خون می‌ انجامند گفته می‌ شود.

روش سوزن خشک

این روش یکی از بهترین و موثرترین راه‌ ها برای درمان درد نقاط ماشه‌ای است که در آن از سوزن خشک با تحریک الکتریکی عضله و آزادسازی آن استفاده می‌ شود.

ورزش

 انجام  ورزش های مناسب به بیمار جهت کمک به تغییر وضعیت بدن و اصلاح حرکات نادرست از روش‌ هایی است که شکسته بندان و فیزیوتراپیست‌ ها برای برطرف کردن درد حاصل از نقاط ماشه‌ای به  بیماران خود  آموزش می‌ دهند.

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی از دیگر روش‌ هایی است که بسیاری از شکسته‌ بندان با تجربه نظیر دکتر مجتبی مومنی و دیگر متخصصان در زمینه درمان دردهای مرتبط با عضلات مانند های عضلانی یا همان نقاط ماشه‌ای از آنها استفاده می‌ کنند و یا روش ‌های صحیح انجام آنها توسط بیمار را به او آموزش می‌ دهند.

به عنوان مثال دکتر مجتبی مومنی به بیماران خود آموزش می‌ دهد اگر گره عضلانی آنها در پشت ایجاد شده است با استفاده از یک توپ تنیس و فشار به ناحیه مربوطه درد خود را کاهش دهند.

 نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونگی درمان بدون جراحی

 درمان با تزریق

این روش یکی از روش‌ های دیگری است که غیر تهاجمی بوده و برخی از پزشکان برای بیماران خود از آن استفاده می‌ کنند که در این روش پزشک سوزنی که حاوی داروی مد نظر و ماده بی‌ حسی است را وارد نقطه ماشه‌ای کرده و باعث شل شدن آن ناحیه می‌ گردد.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی از موثرترین راه‌های درمان  حاصل از نقاط ماشه‌ای می‌ باشد که از جمله این روش‌ها می‌ توان به اسپری و کشش و استفاده از کمپرس سرد و گرم اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله در ارتباط با نقاط ماشه‌ای، انواع آنها،علائم و روش‌ های درمانی پرداختیم و یکی از زبده‌ترین شکسته بندان یعنی دکتر مجتبی مومنی بهترین روش‌ ها را برای کاهش و کنترل درد حاصل از این نقاط را به کار می‌ گیرد را به شما معرفی کردیم.

 

نظرات شما